Sunday, May 28, 2017

PORTREELUGU: Pilk vähelevinud eluviisi

Koolis toimunud tervise nädala raames peeti 8. mail taimetoidu päeva. Sellel päeval oli kõikidel soovijatel võimalik kogeda tükikest taimetoitlase eluviisist, ostes “Taimetoidu kohvikust” taimetoitlaste söögilauda iseloomustavaid hõrgutisi. Üks päev saada osake teistsugusest eluviisist on huvitav kogemus, kuid kuidas on elada sellise eluviisiga päevast päeva? Sellele küsimusele käis maikuu meediatiim vastust otsimas ning vastuseid suhteliselt tundmatu maailma kohta andis meile Melissa Moskalenko.

Milliseid toite tavaliselt nädalapäevadel sööd?
Minu igapäevane menüü koosneb kindlasti korralikust ja toitvast hommiku-, lõuna- ja õhtusöögist. Hommikut olen viimased kaks kuud alustanud kaerahelbepudruga, mida valmistan parajasti kodus olevast taimepiimast. Pudru peale panen tavaliselt külmutatud kirsse, banaani, pähkleid, kookoslaaste ja chia seemneid. Selline hommikusöök hoiab mind energilisena kuni lõunani. Lõunasöögid ja õhtusöögid on sarnased, tavaliselt midagi läätsede, ubade, kikerherneste või tofuga, mis on väga head taimse valgu allikad.Toitudes kasutan palju riisi, kinoad, tatart või pastat. Kuna taimne toit sisaldab vähe kaloreid ja palju kiudaineid, on minu portsjonid väga suured ja tunnen end peale igat söögikorda väga hästi.

Kas tavalisest toidupoest endale vajaliku toidu leidmine on pigem kerge või raske? Miks?
Kindlasti pigem lihtne. Arvatakse, et taimetoitlased ja veganid vajavad mingeid erilisi toitaineid, et elus püsida - tegelikult asi nii keeruline ei ole. Leian enamuse vajaliku puu- ja juurviljaletist, samuti on juba peaaegu kõikides eesti suuremates toidukettides olemas taimsed alternatiivid juustule, lihale ja piimale, mida ma ise küll väga ei osta, kuna ei tunne igatsust liha ega juustu järele. Eelistan n.ö "terveid toite" ja täidan oma toidukorvi puuviljade, juurviljade ja kaunviljadega, kust saan kõik vajalikud ained kätte.


Kas sul on võimalik koolilõunast kõht täis süüa? Miks?
Kahjuks mitte. Kui olen unustanud mõne puuvilja vahepalaks kaasa haarata, pean üldjuhul leppima vaid riisi ja salati söömisega, mis küll korraks annab energiat, kuid kindlasti ei ole see minule piisav. Taimetoitlane saab koolilõuna toidule peale panna veel mõnda kastet, mida koolis pakutakse, kuid vegan seda teha ei saa.

Kas võtad endale kodust lõuna kaasa?
Suuremat lõunat kindlasti ei võta, kuna mu hommikusöök on nii toitev, et mu kõht ei jõua väga tühjaks minna. Vahepaladeks võtan üldjuhul kooli kaasa mõned banaanid ja söön neid vahetundides. Alles koju jõudes söön korraliku ja toitva lõuna.

Kas sul oleks mingeid soovitusi, kuidas koolilõunat muuta, et meie kooli taimetoitlased saaksid kõhu täis? Milliseid?
Arvatakse, et taimetoitlus on väga kallis ning  sellepärast ei saa kool seda endale lubada. Minu arvates piisaks juba sellest, kui kasutataks rohkem kaunvilju, näiteks kikerherneid, mis on väga maitsvad ja samuti mitte väga kallid, kohati on need lihast odavamad. Samuti võiks olla valikus rohkem aurutatud köögivilju. Kui siiski peaks ilmnema, et koolimenüüst ei saa liha ära jätta, siis võiks liha alati esineda eraldi, mitte toidu sisse segatuna, nagu see pidevalt on.

Kas puhvetisse mingite toodete müügile tulek muudaks sinu jaoks midagi? Miks?
Kuna mul koolipäeva jooksul kõht väga tühjaks ei lähe ja näksimiseks ei ole vajadust rohkem, kui kaasa võetud vahepalad, siis arvan, et mõne toorbatooni müügile tulek ei muudaks minu jaoks midagi, kuna ma ei tunneks vajadust selle ostmiseks.

Kas levinud müüt “taimetoitlus on kallis ja ebamugav” peab paika? Kui kulukas taimetoitlus tegelikult on?
Kindlasti ei pea paika. Puuviljad võivad küll veidi kallimad olla, kuid nende olulisus taimetoitlase või vegani menüüs ei olegi nii oluline. Juurviljades leidub palju mineraale ja vitamiine, mida inimese keha vajab ja need ei ole üldse nii kulukad. Arvan, et juustu, vorsti, viinerite ja lihakäntsaka peale kulub kindlasti rohkem raha. Mina ise tarvitan igapäevaselt ka palju puuvilju, kuid minu toidukorvi hind ei ole kunagi ehmatavalt kallis olnud, pigem läheb mul nüüd vähem raha, kui eelneva elustiili juures. Oad, herned ja läätsed ei ületa kindlasti singipaki hinda ning ka tofu jääb hinna poolest tavalisele juustule alla.

Milline oli sinu tee taimetoitluseni?
Mina hakkasin veganiks üle öö tervislikel põhjustel. Ma olin väga väsinud igapäevase halva enesetundega tegelemisest, samuti on mul terve elu olnud probleeme näonahaga ja otsustasin oma elustiili üle öö muuta. Jätsin enda menüüst välja kõik piima-, liha- ja munatooted. Kõige olulisemaks pidasin piimatoodete vältimist, mille tarbimine põhjustab kõige rohkem aknet. Nädalate möödudes hakkasin end aina paremini tundma ja minu füüsiline tugevus hakkas päris kiiresti kasvama, tundsin end energilisena ja ka näonahk hakkas iga nädalaga paremaks minema. Lisaks paranenud enesetundele, sain ma vereanalüüsi tehes teada, et minu verenäitajad oli uue elustiiliga tunduvalt paranenud. Olin eelnevalt ka väga palju uurinud toitumise kohta ja erinevate toitainete mõjust kehale, mis tegi minu elustiili muutmise lihtsamaks. Üleminek uuele elustiilile ei valmistanud mulle nii suurt raskust ka seetõttu, et minu peres ei ole kuna liha olnud söögilaual esmatähtis. Nüüdseks on minu veganluse põhjus ka eetiline. Ühel päeval otsustasin kuulata Gary Yourofsky kõnet (leiab youtubes't), mis pani mind väga teistmoodi mõtlema ja peale seda hakkasin end veel rohkem selles maailmas harima. Vaatasin ära dokumentaalfilmid "Earthlings" ja "Forks over knives". Nende vaatamisest piisas, et muuta mu elustiil igaveseks. Veganlus on viimasel ajal vaga aktuaalne teema ka eesti meedias - küll arvatakse, et see on ohtlik, ekstreemne ja et kindlasti ei tohiks seda harrastada lapsed. Ma arvan, et lahkarvamused selle teema puhul jäävad veel väga kauaks, kuid ma loodan, et üha rohkem inimesi hakkab aru saama ja mõistma seda maailma ja lõpetab veganite mõnitamise igal võimalikul moel.

Meie intervjuu lõpetab Melissa mõttega, kus soovitab kõikidel, kellel on tekkinud huvi saamaks rohkem teada veganlusest ja taimetoitlusest eelnevalt mainitud filme ning samuti videot youtube’s: https://m.youtube.com/watch?v=QISizOO_x5E


Intervjuu: Sandra V & Sandra P

No comments:

Post a Comment